منتديات الشهد
♥أهــلاً ♥ وسهــلاً ♥ في ♥ منتدي ♥ الشهد ♥ ملتقي ♥الاصدقاء ♥
♥أهــلاً ♥ وسهــلاً ♥ في ♥ منتدي ♥ الشهد ♥ ملتقي ♥الاصدقاء ♥
♥أهــلاً ♥ وسهــلاً ♥ في ♥ منتدي ♥ الشهد ♥ ملتقي ♥الاصدقاء ♥
♥أهــلاً ♥ وسهــلاً ♥ في ♥ منتدي ♥ الشهد ♥ ملتقي ♥الاصدقاء ♥
♥أهــلاً ♥ وسهــلاً ♥ في ♥ منتدي ♥ الشهد ♥ ملتقي ♥الاصدقاء ♥
♥أهــلاً ♥ وسهــلاً ♥ في ♥ منتدي ♥ الشهد ♥ ملتقي ♥الاصدقاء ♥
♥أهــلاً ♥ وسهــلاً ♥ في ♥ منتدي ♥ الشهد ♥ ملتقي ♥الاصدقاء ♥
♥أهــلاً ♥ وسهــلاً ♥ في ♥ منتدي ♥ الشهد ♥ ملتقي ♥الاصدقاء ♥
♥أهــلاً ♥ وسهــلاً ♥ في ♥ منتدي ♥ الشهد ♥ ملتقي ♥الاصدقاء ♥
♥أهــلاً ♥ وسهــلاً ♥ في ♥ منتدي ♥ الشهد ♥ ملتقي ♥الاصدقاء ♥
♥أهــلاً ♥ وسهــلاً ♥ في ♥ منتدي ♥ الشهد ♥ ملتقي ♥الاصدقاء ♥
♥أهــلاً ♥ وسهــلاً ♥ في ♥ منتدي ♥ الشهد ♥ ملتقي ♥الاصدقاء ♥
♥أهــلاً ♥ وسهــلاً ♥ في ♥ منتدي ♥ الشهد ♥ ملتقي ♥الاصدقاء ♥
♥أهــلاً ♥ وسهــلاً ♥ في ♥ منتدي ♥ الشهد ♥ ملتقي ♥الاصدقاء ♥
♥أهــلاً ♥ وسهــلاً ♥ في ♥ منتدي ♥ الشهد ♥ ملتقي ♥الاصدقاء ♥




 
الرئيسيةالبوابةالتسجيلدخول

شاطر | 
 

 رايكم بكلام الناس؟؟؟؟

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
angel ayes
عضو فضي
عضو فضي
avatar

انثى
عدد الرسائل : 3790
العمر : 32
البلد : egypt
الرتبة :
نقاط : 3261
تاريخ التسجيل : 03/12/2008

مُساهمةموضوع: رايكم بكلام الناس؟؟؟؟   الأربعاء مايو 27, 2009 12:39 pm

مرحبــــا .........

حيبت اليوم اقول لكم شي هو كلام الناس


كل واحد فينا له حياته الخاصة وطريقته في التعامل والتعايش
مع الناس واسلوبه الخاص باتخاذ قراراته ويحسب موازينه من ناحية الايجابيات والسلبيات وردود الفعل والعائد إليه ومن بين هذه الامور هو كلام الناس فمنا من يعطي كلام الناس أول شئ بالنسبة له
ومنا من يحسب كل شي ويأتي في الاخر وينظر الى كلام الناس وبالنهاية النتيجة واحدة هو كلام الناس

.......اعزائي......

هل يهمك كلام الناس ؟ هل يؤثر فيك كلامهم ؟

هناك عدة تسألات بهذا الجانب ولكن ما ارغب في الاطالة ودعونا نتكلم بصفة عامة عن كلام الناس وتأثيره علينا
ارجوا منكم الرد وتقولون رأيكم في الموضوع

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
rami
عضو فضي
عضو فضي
avatar

ذكر
عدد الرسائل : 8046
العمر : 40
البلد : فلسطين
العمل/الترفيه : accountant
المزاج : الحمد لله
الرتبة :
نقاط : 4187
تاريخ التسجيل : 02/09/2008

مُساهمةموضوع: رد: رايكم بكلام الناس؟؟؟؟   الأربعاء مايو 27, 2009 4:08 pm

كلام الناس
موضوع مهم جدا
اكثير شي بعملوم الناس يتكلمو على بعض
العيار الي ما بصيب بدوش
كلام الناس بأثر ولكن الاهم من كلام الناس رضى الله ثم رضى الوالدين

في ناس ينمو روح الياس والملل في الانسان وهذه مشكله كبيره الاستسلام للياس
وفي ناس العكس
كما يقول المثل يا بخت مين بكاني وبكا الناس عليا ولا ضحكني وضحك الناس عليا
يجب ان لا نجعل كلام الناس يؤثر على حياتنا بصوره كبيره واستخدام العقل في حل جميع الامور
شكرلك يا سوفت
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/rzain1
angel ayes
عضو فضي
عضو فضي
avatar

انثى
عدد الرسائل : 3790
العمر : 32
البلد : egypt
الرتبة :
نقاط : 3261
تاريخ التسجيل : 03/12/2008

مُساهمةموضوع: رد: رايكم بكلام الناس؟؟؟؟   الأربعاء مايو 27, 2009 5:22 pm

يسلملي مرورك يارامى
فعلا كلام الناس مشكله كبيره اوى
بس لازم منستلمش للكلام
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
mona tawfek
مشرفه الشهد العام
avatar

انثى
عدد الرسائل : 9918
العمر : 28
البلد : فى قلب الحبايب
العمل/الترفيه : طالبه بكليه علوم
المزاج : الحمد لله على كل حاااااااال
الرتبة :
نقاط : 6575
تاريخ التسجيل : 02/10/2008


مُساهمةموضوع: رد: رايكم بكلام الناس؟؟؟؟   الأربعاء مايو 27, 2009 5:38 pm

حقيقى يا قطتى كلام الناس بيسبب احيانا او لنقل غاليا مشاكل كتيرة
بس ف ايدنا اننا كما قال الرسول عليه الصلاة والسلام فيما معناه اتقوا الشبهات
بمعنى اننا ف ايدنا اللى نخلى الناس تتكلم عننا
وحتى لو مش بايدنا ان اتكلموا كنوع من الحقد بقى او اى شئ من هذا القبيل
نحاول ناخد الكلام الايجابى منهم
ونترك السلبى
يعنى لو قالوا عيب فينا مثلا بنحاول احنا اننا نصلحه
عشان مش نديهم الفرصة انهم يتكلموا
بمعنى اصح وعلى رأينا _المصريين _ نقطع السنتهم
هههههههههههههههه
وزى ما قال رامى
بعد الله ورسوله والوالدين
سيبك من الباقى الا لو كان ايجابى
بنبتدى نعدل احنا بقى اللى مش مظبوط
وعلى رأى المثل امشى عدل يحتار عدوك فيك


موضوع غاية ف الاهمية

كروعة طروحك الهامة البناءة

دمتى بكل ود وفائق الاجلال والحب

_________________




الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://www.balligho.com/index.htm
angel ayes
عضو فضي
عضو فضي
avatar

انثى
عدد الرسائل : 3790
العمر : 32
البلد : egypt
الرتبة :
نقاط : 3261
تاريخ التسجيل : 03/12/2008

مُساهمةموضوع: رد: رايكم بكلام الناس؟؟؟؟   الأربعاء مايو 27, 2009 11:17 pm

يسلملى مرورك منى
يابنتى حتى لو اتقينا الشبهات
كلام الناس مش بيخلص
بس يلا احنا نعمل اللى علينا
عشان على الاقل نتقى شر الكلام ده
هههههههههههههههههههه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
mona tawfek
مشرفه الشهد العام
avatar

انثى
عدد الرسائل : 9918
العمر : 28
البلد : فى قلب الحبايب
العمل/الترفيه : طالبه بكليه علوم
المزاج : الحمد لله على كل حاااااااال
الرتبة :
نقاط : 6575
تاريخ التسجيل : 02/10/2008


مُساهمةموضوع: رد: رايكم بكلام الناس؟؟؟؟   الخميس مايو 28, 2009 1:03 pm

ده حقيقى العيار اللى مش يصيب يدوش

بس برضه اهو الواحد يبقى مريح ضميره ومش مقصر

ان شاء الله ربنا يكرمنـــــــــــــــــا

_________________




الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://www.balligho.com/index.htm
rami
عضو فضي
عضو فضي
avatar

ذكر
عدد الرسائل : 8046
العمر : 40
البلد : فلسطين
العمل/الترفيه : accountant
المزاج : الحمد لله
الرتبة :
نقاط : 4187
تاريخ التسجيل : 02/09/2008

مُساهمةموضوع: رد: رايكم بكلام الناس؟؟؟؟   الخميس مايو 28, 2009 1:10 pm

كلامك صحيح يا منى الواحد لازم يكون ضميره مرتاح
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/rzain1
mona tawfek
مشرفه الشهد العام
avatar

انثى
عدد الرسائل : 9918
العمر : 28
البلد : فى قلب الحبايب
العمل/الترفيه : طالبه بكليه علوم
المزاج : الحمد لله على كل حاااااااال
الرتبة :
نقاط : 6575
تاريخ التسجيل : 02/10/2008


مُساهمةموضوع: رد: رايكم بكلام الناس؟؟؟؟   الخميس مايو 28, 2009 2:09 pm

أقوى عذاب هو عذاب الضميـــــــــــــــــــــــر

_________________




الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://www.balligho.com/index.htm
angel ayes
عضو فضي
عضو فضي
avatar

انثى
عدد الرسائل : 3790
العمر : 32
البلد : egypt
الرتبة :
نقاط : 3261
تاريخ التسجيل : 03/12/2008

مُساهمةموضوع: رد: رايكم بكلام الناس؟؟؟؟   الخميس مايو 28, 2009 6:28 pm

كلامكم صحيح بس مسن يسمع
ياريت كل واحد يفكر كده
بس للاسف احنا بقينا فى غابه
الكل مستنى للتانى على غلطه
ربنا يرحمنا برحمته
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
عاشقة الطير الشادى
عضو فضي
عضو فضي
avatar

انثى
عدد الرسائل : 6977
العمر : 28
البلد : فلسطين
العمل/الترفيه : طالبه جامعيه تخصص(سكرتاريه دولية)
المزاج : كول على طول
الرتبة :
نقاط : 2528
تاريخ التسجيل : 06/09/2008

مُساهمةموضوع: رد: رايكم بكلام الناس؟؟؟؟   الجمعة مايو 29, 2009 2:13 pm


أختي سوفت كات موضوعك غاية في الروووووعة

من راقب كلام الناس مات هماً
الناس لو معرفتش تتكلم متعرفش تعيش الأيام دي
لكل شخص من الناس رقيب عتيد
ولا يهمني كلام الناس اذا ما كان هناك عيب أو خطأ فيه
مشكورة أختي سوفت كات مرة ثانية
تقبلي مروري
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
mona tawfek
مشرفه الشهد العام
avatar

انثى
عدد الرسائل : 9918
العمر : 28
البلد : فى قلب الحبايب
العمل/الترفيه : طالبه بكليه علوم
المزاج : الحمد لله على كل حاااااااال
الرتبة :
نقاط : 6575
تاريخ التسجيل : 02/10/2008


مُساهمةموضوع: رد: رايكم بكلام الناس؟؟؟؟   الجمعة مايو 29, 2009 9:37 pm

كلامكـ حقيقى يا قطتى الجميلة

احنا بقينا ف دنيا لا يحكمها الا قوانين الغاب

بس برضه فيه مثل بيقول : امشى عدل يحتار عدوك فيك

وطالما انتِ مش بتعملى اى شئ غلط

الناس مش هتلاقى حاجة تقولها

الا انها تقول ديه مش بتعمل حاجة غلط

ويبتدوا يبدّعوا _وده اللى بيحصل حاليا

مع كتير من الناس _

هنا بقى بيجى دور النوع التانى من الناس

واولا واخيرا

رحمة ربنا فوق كل شئ

وهو اللى بيسترها على عباده الصالحين

تسلمى يا قمر على الموضوووووووووووع
المطروووووووووووح

_________________




الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://www.balligho.com/index.htm
عاشقة البحر
عضو فضي
عضو فضي
avatar

انثى
عدد الرسائل : 1708
العمر : 25
البلد : فلسطين
العمل/الترفيه : الرسم
المزاج : هادية
نقاط : 1390
تاريخ التسجيل : 26/09/2008

مُساهمةموضوع: رد: رايكم بكلام الناس؟؟؟؟   الإثنين يونيو 01, 2009 6:28 pm

طبعا كلام الناس لا بيودى ولا بيجيب

لأ بس ممكن بيجيب وجع دماغ ووجع قلب وخلاص

لكن طبعا طالما انك هتعمل شيئ صح

ومش هتغضب ربنا فيه

لأن الحكم يكون فى غضب الله ام لا

يعنى مش من المنطقى انى اشوف الناس قبل ربنا

وكلام الناس ليه قصص وحكاوى كتير

لكن فى الاخر فيه عادات وتقاليد ليها احترامها

مش بتبقى مجرد كلام وخلاص

وطبعا واثق الخطوة يمشى ملكا

وانا من وجهة تظرى ما تعمل بكلام الناس

لانو ممكن كلام الناس يكون ناتج من حقد او هيك شى

لانو استحالة شخص يعمل شى مو مقتنع فيه ولا ايه رايكو

يسلموووووو ياسوفت كات على موضوعك الراااااائع

دمتى لنا وللمنتدى والله لا يحرمنا من قلمك المبدع دوما

والذى يرتقى بنا الى منتدى أفضل

يداً بيد لرقى المنتدى

تحياتى لكِ

عاشقة البحر
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
angel ayes
عضو فضي
عضو فضي
avatar

انثى
عدد الرسائل : 3790
العمر : 32
البلد : egypt
الرتبة :
نقاط : 3261
تاريخ التسجيل : 03/12/2008

مُساهمةموضوع: رد: رايكم بكلام الناس؟؟؟؟   الثلاثاء يونيو 02, 2009 3:38 pm

يسلملى مروركم يااحلى اعضاء
وفعلا كل كلامكم صحيح
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ابراهيم الابيض
عضو نشيط
عضو نشيط
avatar

ذكر
عدد الرسائل : 191
العمر : 31
البلد : مصر
نقاط : 225
تاريخ التسجيل : 12/06/2009

مُساهمةموضوع: رد: رايكم بكلام الناس؟؟؟؟   الأربعاء يونيو 17, 2009 11:39 am

فيه مثل بيقول كُل اللى انت يعجبك والبس اللى يعجب الناس

انا بصراحة ميهمنيش كلام الناس وكده اوكده مش هتقدر تغير الناس

فعيش لنفسك بس ونفض للى حوليك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
المدرس الاول
Admin
Admin
avatar

ذكر
عدد الرسائل : 10541
العمر : 39
البلد : فلسطين
العمل/الترفيه : إداري
المزاج : الحمد لله علي كل حال
الرتبة :
نقاط : 8479
تاريخ التسجيل : 26/03/2008

مُساهمةموضوع: رد: رايكم بكلام الناس؟؟؟؟   الأربعاء يونيو 17, 2009 2:33 pm

كان جحا وابوه في احدى البوادي
فرأى ابا حجا حماراً أعجبه
فاشتراه

اخذ جحا وابوه الحمار وساروا في الطريق
فاذا بالناس يقولون
"غبيان ..معهما حمار ولا يستفيدان منه في الركوب"

فقال ابو جحا لابنه اذهب فامتطيه
فامتطا حجا الحمار وراح الوالد يمشي

فاذا بالناس يقولون
"ياله من ولد عاق يجلس على الحمار ويدع اباه يمشي "

فقال حجا لاباه سأنزل أنا أمشي تعال يا ابتي فامتطيه
وعندما امتطى الوالد الحمار وراح جحا يمشي
قال الناس

"يال هذا الاب القاسي يجلس هوو ويرتاح ويترك ابنه يمشي "

فوصل الكلام الى مسمع الوالد وجحا
فسكتا هنيهة وقررا ان يمتطيا الحمار سويا
هكذا سيسلما من كلام الناس

وعندما امتطيا الحمار كلاهما
قال الناس

"يالهذان الرجالان ..الا يوجد في قلبيهما رحمة ؟ الا يخافا عقاب الله ..رفقاً بالحمار..يركبانه كليهما ؟ "


ارضاء الناس غاية لا تدرك

_________________








montadyatelshahd@live.com
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://friendly.ahlamontada.com
المدرس الاول
Admin
Admin
avatar

ذكر
عدد الرسائل : 10541
العمر : 39
البلد : فلسطين
العمل/الترفيه : إداري
المزاج : الحمد لله علي كل حال
الرتبة :
نقاط : 8479
تاريخ التسجيل : 26/03/2008

مُساهمةموضوع: رد: رايكم بكلام الناس؟؟؟؟   الأربعاء يونيو 17, 2009 2:37 pm

يجب اولا ان نثق في انفسنا جيدا حتي لا يهمنا كلام الناس

فالناس يتكلمون في كل الأحوال

ففي الغالب ان ارضيت بعضهم فلن استطيع ان ارضي الأخرين

ولكن هذا لا ينفي اننا يجب أن نضع لنظرة الناس الينا اهمية

فنحن لا نعيش في المجتمع وحدنا

وكمجتمع شرقي فلنا عادات وتقاليد

لا يجب ان ندعهم يؤثرون علينا وفي ذات الوقت

لا يجب أن نقلل من شأنهم

بالتالي الحل في نظري أن يمشي الشخص علي الطريق القويم

فبذلك لن يستطيع احد أن يتكلم عنه

وقبل ذلك يكون متصالحا مع الله ومع نفسه

تقديري

_________________








montadyatelshahd@live.com
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://friendly.ahlamontada.com
mona tawfek
مشرفه الشهد العام
avatar

انثى
عدد الرسائل : 9918
العمر : 28
البلد : فى قلب الحبايب
العمل/الترفيه : طالبه بكليه علوم
المزاج : الحمد لله على كل حاااااااال
الرتبة :
نقاط : 6575
تاريخ التسجيل : 02/10/2008


مُساهمةموضوع: رد: رايكم بكلام الناس؟؟؟؟   الأربعاء يونيو 17, 2009 5:44 pm

صحيح كلامك استاذ وسيم

" امشى عدل يحتار عدوك فيك "

_________________




الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://www.balligho.com/index.htm
angel ayes
عضو فضي
عضو فضي
avatar

انثى
عدد الرسائل : 3790
العمر : 32
البلد : egypt
الرتبة :
نقاط : 3261
تاريخ التسجيل : 03/12/2008

مُساهمةموضوع: رد: رايكم بكلام الناس؟؟؟؟   الخميس يونيو 18, 2009 11:42 pm

يسلملى مروركم
هيما
استاذ وسيم
منوشه
كلام الناس مشكله كبيره اوى
وفعلا مهما عملنا مش هنرضيهم
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
رايكم بكلام الناس؟؟؟؟
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتديات الشهد :: 
الشهد العام
 :: شهد النقاشات الجادة والحوار البناء
-
انتقل الى: